operabyrån

Christina Larsson Malmberg och barockviolinisten Catalina Langborn driver tillsammans Operabyrån, som just nu är högaktuella som Artists in Residence på Konserthuset Stockholm i ett flerårigt samarbete som inleds 2018. Ett antal produktioner kommer att spelas i Grünewaldsalen och den röda tråden är kvinnors musik och kvinnors berättelser. 
Se www.operabyran.se för mer information!

 

”En gedigen skönhetsupplevelse… Operabyrån är en proffsig och frisk fläkt i barockens värld. Håll utkik efter dem!" (Corren)

"Här får vi möta skickliga musiker med ett sällsynt fritt förhållningssätt" (SvD)

"Visste ni att det pågår en feministisk undergroundrörelse inom samtidsoperan? Det handlar om att göra nya verk av gammal musik skriven av bortglömda, gärna kvinnliga, kompositörer. Och det är mer än bara smart recycling – det är ett detektivarbete som sätter ljus på tonsättare man inte visste fanns.... Skickliga sångare och musiker från den alternativa svenska barockscenens toppskikt." (Expressen)

 

AffischA3_operabyran(2015)1200.jpg
Skärmavbild 2016-08-30 kl. 15.57.23.png


Operabyrån skapar föreställningar som tar med publiken till barockmusikens känslofulla värld, med ämnen som är lika angelägna idag som då. Musikerna spelar mestadels utantill, för att komma så nära publiken som möjligt och vara en självklar del i dramat tillsammans med sångarna. Operabyråns ambition är att lyfta de bortglömda kvinnorna, bryta hierarkier och traditioner och beröra på djupet.

Operabyrån bildades 2010. Den första uppmärksammade föreställningen Lovisa Ulrika, med svensk 1700-talsmusik och modern dans, har hittills spelats 41 gånger, bl a på Confidencen, vid Musik vid Siljan, i Eric Ericsson-hallen och på skolturnéer över hela landet. 

Kurtisanen & Kärleken, inspirerad av tonsättaren Barbara Strozzi, skapades sommaren 2013 då Operabyrån var Artists in residence vid Vadstena-Akademien. Sedan dess har man turnerat med föreställningen i Östersund, Härnösand och Stockholm, sammanlagt 18 föreställningar, bland annat på Stockholm Early Music Festival, Konserthuset i Västerås mm... 

Ingjutet i mitt hjärta är Operabyråns senaste produktion, inspirerad av tonsättaren Antonia Bembo. I den blandas barockmusik med nyskriven elektronik. Efter urpremiären på Musikaliska har den spelats i Göteborg, Malmö, Sundsvall, Härnösand, Kramfors och Halland Opera & Vocal festival, samt på Feministisk Barock Festival i Köpenhamn och Specs On! i Berlin.

Januari 2016 arrangerade Operabyrån den feministiska barockfestivalen Barocka Kvinnor på Röda Sten Konsthall i Göteborg. Fokus på festivalen var bortglömda kvinnliga tonsättare och konstnärer. Förutom konserter, performance och opera bjöds det in till panelsamtal och musik och jämställdhet.

I samband med skolföreställningar håller Operabyrån workshops i tex barockdans, barockmusik eller ämnen som “makt och genus”. Detta för att bygga relationer med elever, ge dem en bakgrund till föreställningen och för att väcka frågeställningar som berör dem idag. Operabyrån har också gett masterclass i barocksång, med musik skriven av kvinnor, vilket varit mycket uppskattat.

2014-2016 medverkar Operabyrån i det konstnärliga forskningsprojektet ”Att iscensätta barockmusik - och belysa tidlösa genusaspekter” där man utforskar och analyserar verksamheten, den konstnärliga processen och interaktionen med publiken.

Operabyrån gästföreläser regelbundet på Kungl. Musikhögskolan i frilanskunskap, och har flera gånger medverkat i paneldebatter om konstnärligt entreprenörskap, musik och jämställdhet

Operabyrån grundades och drivs av sopranen Christina Larsson Malmberg och barockviolinisten Catalina Langborn. 

Läs mer och följ arbetet bakom scenen på:

www.operabyran.se
www.twitter.com/operabyran
www.instagram.com/operabyran